Preskoči na vsebino

RAZISKOVANJE IN UMETNOST

TeachXR – navidezna, obogatena in razširjena resničnost v izobraževanju

ŠIFRA PROJEKTA NRP

TeachXR, št. 303 – 35/2024

ZAČETEK PROJEKTA

Julij 2024

KONEC PROJEKTA

April 2026

FINANCER

Republika Slovenija, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje – Načrt za okrevanje in odpornost in Evropska unija – NextGenerationEU.

VREDNOST

831.000,00 EUR

SREDSTVA PEDAGOŠKE FAKULTETE UNIVERZE V MARIBORU

96.485,11 EUR

NOSILEC

Univerza v Ljubljani, Fakulteta za elektrotehniko, Tržaška cesta 25, 1000 Ljubljana

SODELUJOČE ORGANIZACIJE

  • Univerza v Ljubljani, Fakulteta za elektrotehniko (vodilni partner)
  • Univerza v Ljubljani, Fakulteta za računalništvo in informatiko
  • Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta
  • Univerza na Primorskem, Fakulteta za management
  • Šolski center Slovenske Konjice – Zreče
  • Šolski center Novo mesto
  • Elektrotehniško-računalniška strokovna šola in gimnazija Ljubljana
  • Osnovna šola Markovci
  • Center RS za poklicno izobraževanje
  • Inštitut za novejšo zgodovino

V projektu bodo kot zunanji partnerji in strokovnjaki sodelovali tudi kolegi z RTV Slovenija ter mednarodni strokovnjaki iz Univerze Joanneum (Avstrija), CWI (Computer Wiskunde & Informatica National Research Institute for Mathematics and Computer Science in the Netherlands) ter Northeastern University, Boston (USA).

SODELUJOČI NA UM PEF

Dr. Maruša Laure (vodja na UM PEF), dr. Anja Pahor, dr. Darja Antolin Drešar, viš. pred. Ana Tina Jurgec, Miha Cojhter (zunanji izvajalec).

POVZETEK

V okviru javnega razpisa »Navidezna, obogatena in razširjena resničnost v izobraževanju«, je Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru konzorcijski partner v projektu »TeachXR«, ki se osredotoča na raziskovanje in uvajanje naprednih tehnologij navidezne, obogatene in razširjene resničnosti (VR, AR in XR tehnologij) v osnovne in srednje šole.

Vstopamo v obdobje četrte industrijske revolucije, ki prinaša napredek na področju informacijskih in komunikacijskih tehnologij (IKT), robotike, umetne inteligence (AI) ter razširjene resničnosti (XR), vključno z navidezno (VR) in obogateno resničnostjo (AR). Digitalna transformacija in avtomatizacija vplivata na trg dela in od njega zahtevata posodobitev znanja in kompetenc za uporabo novih tehnologij.

Tehnologije XR predstavljajo temelj novih, sodobnih digitalnih tehnologij prihodnosti. Zaradi svoje interaktivnosti ponujajo inovativni in alternativni vir poučevanja ter učenja, ki je hkrati trajnostno naravnan. Dosedanje študije kažejo, da XR tehnologije izboljšujejo razumevanje, povečujejo motivacijo in omogočajo pridobivanje digitalnih kompetenc, kar je ključno za prihodnost dela.

V slovenskem izobraževalnem sistemu se pri XR tehnologijah pojavljata dva ključna izziva. Prvi je izobraževanje in usposabljanje učiteljev za poučevanje razvoja rešitev in ustvarjanja vsebin z uporabo XR tehnologij. Drugi izziv pa je prilagoditev dela rednega kurikuluma v bolj atraktivno obliko za učence.

Namen projekta TeachXR se skriva v opolnomočenju in pridobivanju novih znanj učiteljev, da bodo lahko pridobili vsa potrebna znanja za razvoj vsebin in vključevanje XR tehnologij v učni proces ter na ta način izboljšali kakovost vzgoje in izobraževanja v Sloveniji. S projektom vzpostavljena mreža učnih laboratorijev in izvedena usposabljanja pa bodo udeležencem omogočla praktične izkušnje z XR tehnologijami. Preko projekta TeachXR bodo učenci in učitelji pridobivali poglobljene učne izkušnje, ki spodbujajo ustvarjalnost in niso geografsko ali časovno omejene.

Cilji projekta so naslednji:

  • Vzpostaviti multidisciplinarno skupino, sestavljeno iz učiteljev in projektnih partnerjev, z namenom priprave predlogov za izvedbo izobraževalnih modulov.
  • Izboljšati digitalne kompetence ciljnih skupin na področju razvoja vsebin, uporabe in poučevanja s pomočjo XR preko modularnih izobraževanj, ki bodo izvedena po vsej Sloveniji.
  • Zagotoviti širšo dosegljivost oz. razpoložljivost opreme.
  • Razviti in spodbuditi nove inovativne pedagoške pristope ter didaktična orodja za uporabo XR tehnologij v izobraževanju.
  • Sestaviti nove izobraževalne vsebine in vzpostaviti e-učilnico.
  • Vzpostaviti 6 fizičnih učnih laboratorijev, kjer bodo lahko delovali učitelji partnerjev.

Vse projektne aktivnosti so namenjene izboljšanju izobraževalnega procesa z uporabo naprednih XR tehnologij, ki lahko učinkovito dopolnijo, ali delno nadomestijo tradicionalne oblike poučevanja.

PROJEKTNI REZULTATI

Pričakovani rezultati projekta obsegajo:

  • Pripravo strokovne, teoretične in tehnične podlage za uporabo VR, AR in XR tehnologij v osnovnih in srednjih šolah.
  • Oblikovanje vsebin za uporabo VR, AR in XR tehnologij pri pouku.
  • Zagotoviti usposobljenost najmanj 25 učiteljev v osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju za uporabo orodij ali za vpeljavo posameznih elementov VR, AR in XR tehnologij v vzgojno-izobraževalni proces.
  • Zagotoviti usposobljenost najmanj 100 OŠ in SŠ učiteljev za pripravo vsebin za uporabo VR, AR in XR tehnologij v vzgojno-izobraževalnem procesu.

Ciljne skupine v projektu TeachXR so učitelji (osnovnih šol, osnovnih šol s prilagojenim programom, zavodov za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami, srednjih poklicnih in strokovnih šol ter gimnazij), mentorji, študenti in drugi strokovnjaki, ki delujejo na področju vzgoje in izobraževanja.

Projekt v okviru Načrta za okrevanje in odpornost financirata Republika Slovenija in Evropska unija – NextGenerationEU.

Zapri